Lär dig älska fisk och skaldjur för en stark hälsa
Fisk och skaldjur innehåller bra fetter, mycket näring och är rena godiset för hjärnan. Så lär dig älska dessa havets frukter ❤Per

Innehållsförteckning- Fisk och skaldjur innehåller bra fetter

Fisk och skaldjur innehåller bra fetter

Fisk innehåller generellt en hög andel fleromättade fetter, såsom omega 3. vilket är bra för hjärt- och kärlsystem samtidigt som det är godis för hjärnan.

Fisk och skaldjur innehåller bra näringsämnen

Vi behöver få i oss vitaminer, exempelvis vitamin D, för att må bra. Något som fisk innehåller

Fisk och skaldjur är hållbart om vi tänker rätt

Krasst kan man säga att fisk är bra, det som ibland är mindre bra är sättet fisken föds upp och fiskas. Utan att lägga nån vidare värdering tycker jag du ska tänka på att fisk, i Sverige, ska vara MSC- eller KRAV-märkt så du vet att fiskemetoden trålning undvikits.

Tittar vi på skaldjur gäller samma sak där att så länge vi tänker på att göra medvetna val med småskalig produktion där djuren äter det som finns i vattnet, utan tillsatt foder, så blir det lite mer hållbart.

Några frågor och svar

Vilka fiskar ska jag äta? Blanda gärna mellan vita fiskar som torsk och spätta och färgade fiskar som lax och makrill så du får i dig olika typer av fisk med olika näringsämnen. Är det nåt jag ska tänka på när jag tillagar fisk? Ja, den ska vara helt färsk om den kommer direkt från sjö eller hav och du tillagar den varmt. Ska du äta den rå/gravad ska den vara fryst i åtminstone 3 dygn för att vissa parasiter ska ha dött, och det gäller främst vild lax men ta gärna det säkra före det osäkra. Vilka skaldjur ska jag äta? Kräftor, räkor och musslor av olika slag tycker jag kan vara lite gött. Är det nåt jag ska tänka på när jag tillagar skaldjur? Ja, samma som för fisk ska den vara så färsk som möjligt när du tillagar den och när det gäller musslor behöver du se att musslan öppnar sig vid tillagning så du vet att den lever.
https://styrketrappan.se/2022/07/04/lar-dig-alska-fisk-och-skaldjur-for-en-stark-halsa/

Populära inlägg i den här bloggen