Gå i trappor ofta
Går du uppför trappor arbetar du koncentriskt och förbättrar kondition, går du nerför är det funktionell excentrisk träning som stärker muskler och benstomme. Per Olsson

Innehållsförteckning- Vetenskapligt stöd för trappgång

Vetenskapligt stöd för trappgång

Det kan räcka med så lite som 100 trappsteg för hälsoeffekter (se videon på Om 100 Trappsteg – 100 Trappsteg som exempel på argument).

Ett litet axplock av populär-information och vetenskapliga artiklar

Jag gör det och jag tycker du ska göra det

Jag använder mycket trappor själv och jag känner mig både starkare och uthålligare efter ett par månaders strosande i trappor på jobbet och hemma jämfört med om jag tar mycket hiss. Högst subjektivt förstås och vetenskapen har du redan fått lite längre upp.

På Stark i trapp-trippel har du ett exempel på ett enkelt träningsprogram om du vill ha nåt utöver alla trappor du kommer gå i från och med idag.

Lycka till med trappgåendet!
https://styrketrappan.se/2023/02/18/ga-i-trappor-ofta/

Populära inlägg i den här bloggen